Asmaté, Západní Papua, 20. století
dřevo, rostlinná vlákna, hlína a pigmenty
v. 110 cm
Provenience: získáno ve vesnici Šaverna v roce 2001
Asmaté vytvářejí a používají složité tkané masky jipae, kterými oslavují přechod nedávno zesnulých ze světa živých do říše předků známé jako safan. Každá maska je složitý celek, který se skládá z množství materiálů z místních zdrojů, jako jsou morušová vlákna, listy ságových palem, dřevo, bambus, peří a semena.
V asmatské kosmologii se po smrti člověka jeho duch (ndat) obvykle dostává do stavu limbu, na pomezí mezi světem lidí a říší předků safan. Tento neklidný duch zdržující se v blízkosti komunity, může způsobit neštěstí nebo nemoc, a proto je zvykem, že jeho žijící příbuzní uspořádají obřad jipae, který duchovi pomůže přejít do další fáze jeho cesty. Přesné podrobnosti těchto obřadů se na různých místech liší, ale obecně mají tyto slavnosti společný cíl – přivítat duchy zemřelých na krátkou dobu zpět v komunitě na hostině a oslavě, po níž se očekává, že duchové natrvalo opustí svět živých.
Jednou za několik let, když ve vesnici zemře několik lidí, se sejdou starší muži a rozhodnou se uspořádat slavnost masek. Masky se připravují tajně v obřadním domě mužů (yeu) a jejich příprava může trvat až čtyři až pět měsíců.
Role nositele masky je velmi důležitá – nejenže hraje roli zesnulého, ale přebírá také jeho povinnosti včetně péče o děti, které v důsledku jeho smrti osiřely. Vyvrcholením obřadů je vynoření masek z lesa, který obklopuje vesnici.
Po skončení tanečních obřadů jsou kostýmy rozebrány. Listové sukně a třásně se spálí, ale masky z vláken na těle, nyní prodchnuté mocí předků, se často uchovávají v obřadním domě mužů a mohou být znovu použity při dalších obřadech. Mohou být také umístěny u paty banyánu nebo palmy ságovníku, kde se pomalu rozkládají a jejich plodivá síla působí v lesním podrostu, aby oživila růst další generace posvátných stromů.
Cena: 22 000 19 000 Kč